Dieta na cholesterol – co powinno się jeść? Sprawdzone porady

Wpis z dnia: 13.04.2022

Choroby układu krążenia to jedna z najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce. Ich rozwojowi sprzyja między innymi brak aktywności fizycznej, czy niezdrowa dieta, której wynikiem może być podwyższony cholesterol. Niestety, coraz więcej osób dorosłych cierpi na jego nieprawidłowy poziom we krwi. Aby zmienić ten stan oraz mu zapobiegać warto zmienić swój sposób odżywiania. W tym celu dobra jest dieta na cholesterol. Jakie produkty są najlepsze dla osoby z podwyższonym cholesterolem, a czego powinna unikać? Jakie są skutki takiego stanu?

 

Podwyższony cholesterol – przyczyny i skutki 

 

Najczęstszym powodem podwyższonego cholesterolu we krwi jest brak zbilansowanej diety. Często wiąże się także z nieprawidłową masą ciała i brakiem codziennego ruchu. Na jego wzrost może wpływać także wiek – u osób po 30. roku życia jego poziom jest naturalnie wyższy. Choroby wątroby to kolejna przyczyna jego nieprawidłowej wartości. Według zaleceń Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego normy cholesterolu we krwi dla zdrowych osób dorosłych powinny wynosić:

 

  • cholesterol całkowity <190mg/dl,

  • cholesterol HDL – kobiety minimum 45mg/dl, mężczyźni minimum 40mg/ dl,

  • cholesterol LDL <115mg/dl

  • trójglicerydy <150mg/dl.

 

Niestety, skutki podwyższonego cholesterolu mogą okazać się tragiczne. Nadmiar lipoprotein LDL odkłada się w ścianach naczyń, tworząc blaszki miażdżycowe. Może to powodować chorobę niedokrwienną serca, która prowadzi m.in. do zawału mięśnia sercowego, tętniaka aorty brzusznej, udaru mózgu, chromania przestankowego, czy niedokrwienia kończyn dolnych. Jeśli Twoje wyniki badań krwi wskazują na podwyższony poziom cholesterolu – skonsultuj swój stan zdrowia z lekarzem. 

 

Dieta na cholesterol

 

Najczęstszym sposobem na obniżenie ilości cholesterolu jest zmiana stylu życia i zbilansowana dieta. Osobom, które mają podwyższoną masę ciała zaleca się obniżenie wartości swojego BMI do mieszczącego się w przedziale 18,5-24,9 kg/m2. Konieczny może okazać się codzienny ruch, a przede wszystkim prawidłowa dieta. Co więc najlepiej spożywać przy diecie cholesterolowej? 

 

Podstawową zasadą jest zmniejszenie liczby spożywanych tłuszczów nasyconych. Pochodzą z produktów odzwierzęcych – przede wszystkim tłustego mięsa i nabiału, jajek, smalcu, masła, czy śmietany. Należy uważać także na niektóre tłuszcze roślinne np. olej kokosowy, czy palmowy. Unikaj także twardych margaryn, ciast, słonych przekąsek typu krakersy, czy paluszki oraz wyrobów czekoladowych. Zdecydowanie zrezygnuj z fast foodów i produktów instant. 

 

Czy każdy tłuszcz jest niekorzystny dla osoby cierpiącej na podwyższony poziom cholesterolu? Otóż nie – w walce z nim stają tłuszcze nienasycone takie jak tłuste ryby morskie np. łosoś, śledź, makrela, czy halibut. Warto wprowadzić do swojej diety oleje roślinne takie jak olej rzepakowy, lniany, sojowy oraz oliwę z oliwek. Kluczowe jest, aby wybierane przez Ciebie oleje były tłoczone na zimno. Nie zapominaj o orzechach, pestkach i nasionach, najlepiej aby nie były one solone. Więcej o tym jak się zdrowo odżywiać piszemy w jednym z naszych wpisów.

 

Dieta na obniżenie cholesterolu – nasze rady 

 

W trosce o zdrowie warto wprowadzić w swoje żywienie kilka drobnych zmian. Główną z nich jest ograniczenie spożywania czerwonego mięsa szczególnie wieprzowiny i wołowiny – zastąp je chudym mięsem i wyżej wymienionymi rybami. Staraj się także nie smażyć ich na głębokim tłuszczu. Jeśli masz taką możliwość przygotuj je w piekarniku albo na parze. Świetnym zamiennikiem mięsa mogą okazać się rośliny strączkowe np. ciecierzyca, czy fasola. Zrezygnuj z masła – wymień je na twarożek, awokado, hummus albo margarynę z dodatkiem steroli roślinnych.

 

Pamiętaj o dużej ilości warzyw i owoców. Zadbaj także o wysoką ilość błonnika w diecie. Tłusty nabiał możesz zastąpić wersją o obniżonej zawartości tłuszczu, a do swoich dań dodaj garść orzechów i nasion. Niezbędne może okazać się ograniczenie alkoholu do minimum. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku soli. Słodycze także nie są Twoim sprzymierzeńcem. Dietetycy zalecają również codzienne przyjmowanie łyżeczki świeżo zmielonego siemienia lnianego. Zmiany odżywiania wydają Ci się skomplikowane? Skorzystaj z gotowej diety pudełkowej, a problem odpowiedniego komponowania posiłków zniknie w mgnieniu oka!

 

Zobacz również: