Dieta niskowęglowodanowa – z czym to się je?

Wpis z dnia: 04.06.2022

W pogoni za idealną sylwetką wielu z nas szuka idealnego sposobu odżywiania – nic więc dziwnego, że diety bez węglowodanów stają się coraz bardziej popularne. Ograniczenie węgli w codziennym jadłospisie ma bowiem sprawić, że niechciane kilogramy znikną. Zastanawiasz się, na czym polega dieta niskowęglowa? Jakich reguł musisz się trzymać, aby móc cieszyć się wymarzoną sylwetką? Jak powinny wyglądać Twoje posiłki? Na to i więcej pytań znajdziesz odpowiedź poniżej. 

 

Czym jest dieta niskowęglowa?

 

Diety niskowęglowodanowe to nic innego jak sposób odżywiania, w którym ilość spożywanych przez nas węglowodanów jest bardzo niska. Poleca się ją osobom, którym zależy na redukcji masy ciała. Jest rekomendowana także dla osób po operacjach w celu szybkiego powrotu do zdrowia, jako dieta na masę kiedy chcemy zbudować masę mięśniową (produkty bogate w białko), a także pomaga w regeneracji skóry, włosów i paznokci.

Programami żywieniowymi, które bazują na ograniczeniu węglowodanów w diecie, są m.in. paleo, Atkinsa, South Beach, Kwaśniewskiego. Ilość węglowodanów, jaka zazwyczaj uwzględniana jest w diecie powinna dostarczać od 45 do 65% energii. Każda ta, w której produkty z węglowodanami stanowią 45% kaloryczności jadłospisu, jest dietą niskowęglowodanową.

 

 Możemy wyróżnić trzy odmiany diet z ograniczeniem węglowodanów: 

  • umiarkowana – dostarczająca 26-45% energii w diecie, 

  • niskowęglowodanowa – dostarczająca poniżej 130 g węglowodanów dziennie (poniżej 26% energii przy diecie 2000 kcal),

  • ketogeniczna (dieta keto), bardzo nisko węglowodanowa – dostarczająca 20-50 g węglowodanów dziennie (4-10% energii przy diecie 2000 kcal).

 

Należy także pamiętać, że taki sposób odżywiania nie jest dla każdego. Odradza się ją osobom z chorobami nerek i wątroby, a także kobietom w ciąży. Jeśli należysz to tego grona skonsultuj kwestię diety z lekarzem lub dietetykiem

 

Co jeść na niskowęglowej diecie?

 

Warto pamiętać, że dieta niskowęglowa nie wyklucza w pełni produktów bogatych w węglowodany. Skup się jednak na tym, aby było ich w Twoim jadłospisie jak najmniej. Szczególnie poleca się zielone warzywa liściaste oraz krzyżowe. Częstym wyborem są także nieprzetworzone mięsa oraz ryby. Warto szukać również źródeł zdrowych tłuszczy pochodzących np. z awokado, oliwek, kokosa, pestek czy orzechów. Na liście zakupów powinny znaleźć się także tłusty nabiał i jaja. Choć owoce są odradzane na tej diecie, warto włączyć je do posiłków, ponieważ dostarczają nam wiele witamin. Pysznym i zdrowym wyborem są owoce jagodowe. Jeśli chodzi o napoje, najbardziej rekomendowaną jest po prostu woda. Wybieraj niesłodzone napoje, a do kawy, czy herbaty postaraj się nie dodawać cukru. 

 

Dieta niskowęglowa – czego unikać?

 

Jeśli chcemy znacznie ograniczyć spożywanie węglowodanów, warto pamiętać w jakich produktach się znajdują. Węglowodany dzielimy na proste i cukry złożone. Wśród nich znajdziemy fruktozę, sacharozę, glukozę, czy laktozę. Nie unikamy jednak błonnika. Jeśli mamy na celu ograniczenie węglowodanów, warto skupić się na tych produktach, które nie dostarczają nam ważnych wartości odżywczych. Z diety powinny być wyeliminowane produkty skrobiowe, takie jak makarony, chleby, ryże, część kasz i pieczywo. Wysoką zawartość węglowodanów mają także takie warzywa jak ziemniaki oraz bataty. Zdecydowanie zrezygnuj z żywności wysoko przetworzonej typu fast food i wyrobów cukierniczych. Omijaj także słodzone napoje, słodkie drinki alkoholowe i piwo.

 

W przypadku każdego sposobu odżywiania kluczowe jest dostarczenie wszystkich składników odżywczych. Pamiętaj, że dieta to nie tylko droga do pięknej sylwetki i pozbycie się niechcianych boczków, ale przede wszystkim zadbanie o swoje zdrowie. Jeśli masz problem z ułożeniem zbilansowanego planu posiłków, warto skorzystać z pomocy fachowców, którzy dopilnują, by Twoja dieta była zdrowa i pomogła osiągnąć swój cel sylwetkowy. Świetnym rozwiązaniem okazuje się dieta pudełkowa, dzięki której każdy posiłek jest pyszny i zdrowy. Jest to szczególnie ważne, by nie nabawić się niedoborów, a dieta przebiegała w sposób przemyślany, a przede wszystkim bezpieczny.

 

Zobacz również: