Naturalny probiotyk – gdzie go szukać?

Wpis z dnia: 10.05.2022

Probiotyki w naszej diecie to istotny składnik dla zdrowia całego organizmu. Szczególnie istotne są dla prawidłowego funkcjonowania jelit. Mikroflora jelitowa bierze czynny udział w budowaniu odporności organizmu poprzez produkcję limfocytów w tkance limfoidalnej w jelitach i dojrzewanie ich przy udziale dobroczynnych bakterii. Warto więc zadbać o prawidłowy poziom spożywanych probiotyków. Czy suplementacja probiotyczna jest konieczna? W jakich produktach spożywczych można je znaleźć? 

 

Probiotyki – czym są i jak działają?

 

Zacznijmy od tego czym właściwie są probiotyki. Z greckiego to słowo oznacza „dla życia”. Spożywane w odpowiednich ilościach mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Z punktu widzenia nauki to kultury „dobrych” bakterii oraz drożdży, w których występuje kwas mlekowy m.in. Lactobacillus, Bifidobacterium, Saccharomyces boulardii.

 

Probiotyki tworzą w obrębie przewodu pokarmowego barierę przeciw chorobotwórczym bakteriom, pomagają przywrócić równowagę mikroflory jelitowej po antybiotykoterapii, poprawiają trawienie i wchłanianie składników odżywczych z pokarmu, wspomagają odporność, regulują pracę jelit, wytwarzają substancje, które zabijają albo hamują rozwój szkodliwych drobnoustrojów. Zapobiegają:

  • biegunkom i zaparciom;

  • stanom zapalnym przewodu pokarmowego i stawów;

  • zespołowi jelita drażliwego;

  • alergiom i nietolerancji pokarmowych;

  • próchnicy.

 

Szczególną uwagę powinny zwrócić osoby cierpiące na różnego rodzaju schorzenia, jak np. zespół jelita drażliwego, zakażenie bakterią Helicobacter pylrori, choroba Leśniowskiego-Crohna czy atopowe zapalenie skóry. Podobnie sytuacja obrazuje się przy częstych infekcjach dróg intymnych i moczowych. Regularne spożywanie probiotyków jest zalecane wszystkim osobom, nawet zdrowym – jak widzisz zdecydowanie powinny zagościć w Twojej szamce. Warto także skonsultować swoją sytuację zdrowotną z lekarzem, w niektórych przypadkach potrzebna może okazać się suplementacja probiotyczna

 

Naturalne probiotyki – gdzie je znaleźć?

 

Choć na rynku możesz znaleźć masę apetycznych probiotyków, warto szukać ich w naturalnych produktach. Fermentacja jest procesem, podczas którego wytwarzają się probiotyki. Pamiętaj, jednak, że nie każdy fermentowany produkt jest ich źródłem, ponieważ podczas dalszej obróbki są one usuwane. Dlatego niestety – wieczorne piwko nie będzie zawierało probiotyków. Sfermentowaną żywność jednak trzeba lubić – nie każdy jest entuzjastą ich smaku i zapachu. 

 

Gdzie więc znaleźć naturalne probiotyki? Przede wszystkim w produktach kiszonych, takich jak kapusta, czy ogórki. Jeśli lubisz smak buraka możesz pić z niego zakwas. Takie produkty bez problemu znajdziesz w sklepach, ale też bez większej trudności przygotujesz samodzielnie w domu. Kwas chlebowy (oraz chleb na zakwasie) można kochać albo nienawidzić – jeśli wybierasz pierwszą opcję, będzie to dobra decyzja dla Twoich jelit. 

 

Z pewnością kojarzysz reklamę znanej marki jogurtów, w której mowa o bakteriach, które regulują pracę jelit. Znajdziesz je także w kefirze, maślance, czy jogurcie naturalnym. Ciekawą odmianą dla klasycznych przetworów mlecznych jest grzybek tybetański. Choć brzmi kosmicznie, wytwarzany z niego kefir (samodzielnie w domu) jest zbliżony w smaku do klasycznego. Ma za to dużo więcej składników odżywczych i witamin. 

 

Dieta nie musi być nudna!

 

Dla osób lubiących ciekawe smaki i koreańską kuchnię sprawdzi się idealnie kimchi – to sfermentowane warzywa, takie jak kapusta pekińska, ogórek, czy rzepa z dodatkiem przypraw, najczęściej papryki. A może mamy tu fanów japońskich smaków? Zupa miso, wytwarzana ze sfermentowanej soi to świetne źródło naturalnych probiotyków. Taką gotową pastę znajdziesz bez problemu w większości supermarketów. Na popularności zyskuje także napój kombucha, przygotowywana z grzyba herbacianego, który dorwiesz przez internet i w sklepach ze zdrową żywnością. 

Jak sam widzisz, zdrowa dieta dla Twoich jelit nie musi być nudna. Jeśli jednak masz trudność z samodzielnym ułożeniem zbilansowanej diety, dostosowanej do Twoich potrzeb, zwróć uwagę na catering dietetyczny i ofertę diet pudełkowych – nie marnuj czasu na zakupy oraz gotowanie, i przeznacz go na to, na co naprawdę masz ochotę! 

 

Zobacz również: