Zbilansowana dieta Gastro Monkey – czyli jaka?

Wpis z dnia: 09.02.2022

Co to właściwie oznacza? Jeśli gubisz się w gąszczu informacji na temat wspomnianego typu odżywiania, nadchodzimy z pomocą! Poniżej znajdziesz kilka cennych rad od naszego małpiego teamu. 

 

Zbilansowana dieta - czyli jaka? 

 

Widząc ogrom informacji w internecie na temat zbilansowanej diety, nie trudno dostać małpiego rozumku. Zbilansowana dieta, inaczej nazywana optymalną to taki sposób odżywiania, który dostarcza naszemu organizmowi wszystkich składników odżywczych potrzebnych mu do dobrego funkcjonowania. Bardzo istotne są proporcje składników w posiłku. Pamiętaj, co za dużo to niezdrowo!

 

Jak skomponować zbilansowany posiłek?  

 

Podstawą zdrowej diety są przede wszystkim proporcje. Powinniśmy dawkować makroskładniki w taki sposób, by została zachowana równowaga, która potrzebna jest każdemu tak jak małpie na gałęzi! To właściwie to, czego potrzebuje nasz organizm:

  • białka,
  • zdrowych tłuszczy,
  • węglowodanów,
  • witamin,
  • składników mineralnych,
  • błonnika.

 

Warzywa to podstawa! 

 

Aby skomponować zbilansowany posiłek, skup się przede wszystkim na warzywkach. Według dietetyków powinny zajmować około połowy Twojego talerza. Oprócz tego, że dostarczają całą masę składników odżywczych, większość z nich jest niskokaloryczna, także śmiało możesz je wcinać! Pole do popisu jest ogromne — możesz je gotować, smażyć, grillować, podać na surowo np. w formie sałatki, zrób zupę krem albo smoothie. Nie zapominaj o owocach, ale pamiętaj, że mają w sobie sporo cukru. Żadna małpa nie odmówi banana, my jednak zachowajmy umiar. 

 

W węglowodanach siła

 

Węglowodany to składniki, z których czerpiemy energię. Pamiętaj, więc o nich, aby cieszyć się siłą cały dzień. Węglowodany węglowodanom nierówne. Wybieraj te złożone np. pełnoziarniste pieczywo czy makarony, brązowe ryże i kasze, otręby, płatki owsiane. Takie produkty powinny zająć ¼ Twojego talerza. Nadmiar węglowodanów, szczególnie tych prostych może skutkować insulinoopornością, cukrzycą czy otyłością. Szczególnie przy takich przypadłościach należy na nie uważać. 

 

Nie zapominaj o białku 

 

Podobną ilość, czyli ok ¼ talerza powinny zajmować produkty białkowe. Rekomendowane jest chude mięso oraz ryby. Dobrym źródłem białka są jaja i produkty mleczne. Zarówno dla mięsożerców, jak i wegetarian/ wegan odpowiednie będą także rośliny strączkowe np. soczewica, ciecierzyca, soja czy fasola. Warto czasem pochrupać orzechy i nasiona, one również mają w sobie dawkę białka. 

 

Zbilansowana dieta – Zadbaj o nawodnienie 

 

Nie ma zdrowej diety bez odpowiedniego nawodnienia. W zależności od postury i poziomu aktywności fizycznej powinniśmy wypijać od 1,5 do 3 litrów wody. Do dziennego nawodnienia możemy zaliczyć kawę, herbatę i niesłodzone napoje. Zawsze miej przy sobie buteleczkę wody i spróbuj wyrobić sobie nawyk sięgnięcia co jakiś czas po łyk. 

 

Regularność posiłków 

 

Ustaliliśmy już, że zbilansowana dieta to proporcje. Czym jednak byłyby odpowiedni bilans bez regularności? 5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasowych to podstawa zdrowej diety. Przerwy między posiłkami powinny trwać 3-4 godziny. Dzięki temu unikamy podjadania i poprawiamy metabolizm organizmu. Jeśli nie jemy przekąsek, a tylko zaplanowane jedzonko, możemy łatwiej kontrolować kaloryczność i makroskładniki naszej szamki.

 

Zbilansowana dieta, a dieta pudełkowa. Czy dieta pudełkowa może pomóc w utrzymaniu zbilansowanej diety? 

 

Jeśli masz problem z ułożeniem zbilansowanej diety, nie znasz się na obliczaniu makroskładników, albo po prostu nie masz na to czasu, to dieta pudełkowa będzie idealnym rozwiązaniem dla Ciebie. Przede wszystkim specjaliści zadbają o odpowiedni bilans żarełka, dopasowany do Twoich preferencji. Zdecydowanie zaoszczędzisz swój cenny czas, a dostając 5 pudełek z szamką, z pewnością zachowasz regularność. Utrzymanie zbilansowanej diety to nie lada wyzwanie, dlatego warto oddać ułożenie Twojego jadłospisu w ręce specjalistów. 

 

Zobacz również: